ISTORICUL ŞCOLII 

 

    Dezvoltarea căilor ferate din regatul României a adus cu sine şi rezolvarea unor probleme de ordin tehnic de către Ministerul Transporturilor, deoarece exploatarea şi întreţinerea liniilor ferate, a locomotivelor şi vagoanelor în stare perfectă pentru utilizare necesită pregătirea unui personal calificat.  Astfel s-au înfiinţat numeroase şcoli profesionale pentru pregătirea personalului specializat. Una dintre ele a fost şi Şcoala profesională Căi Ferate din Buzău, înfiinţată în 1914, care de-a lungul timpului a primit denumiri diferite.

 

Şcoala Profesională CFR – Buzău (1914-1947)

Şcoala de Elevi Meseriaşi CFR – Buzău (1947-1951)

Şcoala Profesională nr. 3 Metalurgie Feroviară (1951 -1954)

Şcoala Profesională – Buzău şi Şcoala Profesională de Ucenici CFR – Buzău (1954 – 1974)

Liceul mecanic numărul 3 - Buzău (1974-1976)

Liceul industrial numărul 6 – Buzău (1976-1990)

Grupul Şcolar Industrial Transporturi Căi Ferate Buzău (1990-2012)         

Liceul Tehnologic „Henri Coandă” – Buzău (2012 –prezent)

 

    De la infiintare din anul 1914 si pana in anul 1950 scoala a functionat pe langa Depoul C.F.R. Buzau. Din anul 1950 pana in anul 1955 a functionat ca si toate celelalte scoli profesionale din tara pe langa Directia Rezervelor de Munca, dupa care a trecut iarasi la Ministerul Cailor Ferate, unificat apoi si devenit Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor. Scoala profesionala Cai Ferate din Buzau, a luat fiinta in anul 1914, iar prima serie de elevi a facut primul an scolar in perioada 1914-1915 in Scoala care se numea pe atunci Scoala de Ucenici C.F.R.

      

      Dupa ce M.T.Tc. s-a despartit in trei ministere independente, Scoala C.F. Buzau a ramas in continuare in patrimoniul Ministerului Cailor Ferate functionand direct pe langa minister si foarte putina vreme pe langa Atelierul de Zona C.F. Buzau.

      Dupa a doua reunificare a Ministerului Transporturilor si Telecomunicatiilor scoala a ramas la Departamentul Cailor Ferate si a functionat pe langa Directia Regionala C.F. Galati. 

 

      La inceputurile ei, intre anii 1914 si 1919 scoala a functionat in localul Depoului C.F. Buzau, in aceeasi sala in care si mecanicii de locomotiva faceau instruirea.

      Intre anii 1919 si 1923 scoala a functionat in actualul local al Scolii generale nr. 1, cursurile facandu-se dupa amiaza si seara.

      Din anul 1923 si pana in anul 1942 scoala a functionat in localul actualului spital C.F.R., dupa care s-a mutat intr-un local al depoului C.F.R., numit "Sportiva" a carui cantina tinea loc si de local de dans si nunti pentru cetatenii invecinati.

      In anul scolar 1948-1949 scoala a functionat intr-un local situat in strada Victoriei denumit "Vila Maria", dupa care s-a mutat in localul din strada Bistritei nr.34 si in localul din strada Tudor Vladimirescu.

      Apoi s-a extins in localul din strada Bistritei nr. 32-34 unde a ramas pana in anul 1972, cand s-a mutat in strada Helestaielor, actualmente Horticolei, la numarul 50 intr-o cladire noua, initial cu 8 sali de clasa.

      Internatul scolii a functionat pana in anul 1948 pe langa Depoul C.F.R., cand s-a mutat in localul din str. Independentei, strada Vasile Roaita si in localul din strada Bistritei. De asemenea internatul a mai functionat si in strada Tudor Vladimirescu, unde erau si o parte din clase.

      In anul 1955 s-a parasit localul din strada Independentei si s-a mutat la parterul actualului spital C.F.R., de unde in 1960 internatul scolii s-a mutat in fostul sanatoriu de noapte al actualei intreprinderi "Beta", care in acea perioada apartinea Cailor Ferate.

      Din anul 1962 internatul s-a mutat in localul din bulevardul Stadionului unde a functionat pana in anul 1972.

      Atelierul de instruire practica a functionat pana in anul 1948 pe langa Depoul C.F.R., apoi in strada Vasile Roaita, la Uzina Mecanica, din 1962 pana in anul 1971, in localul din strada Filantropiei (demolat), la Atelierul de Zona pana in anul 1972.

      Primul director al scolii a fost inginerul Scutaru Ion, urmat de inginerul Capone Antonio. Cadrele didactice erau recrutate din ingineri, tehnicieni si functionari.

      Primele materii care au fost studiate au fost: tehnologia meseriei, mecanica, structura materialelor, desen, matematica, limba romana.

      In aceasta perioada scoala a pregatit elevi pentru meserii variate, cele mai multe pentru Departamentul Cailor Ferate:

cazangii auto de tractiune (locomotive) lacatusi vagoane - lacatusi utilaje constructii C.F. 

      In perioada 1962-1967 au fost scolarizate 6 promotii de lacatusi mecanici auto - moto pentru M.T.A.N.A.

      De asemenea, scoala a pregatit pentru U.C.E.C.O.M. tamplari, dulgheri, cizmari, croitori, in numar de 43 elevi.

      In anul 1968 Consiliul Popular Judetean Buzau a atribuit un teren liber pe strada Helestaielor (actuala Horticolei) pentru construirea unui complex scolar. Constructia s-a facut in perioada 1970-1972, cand s-a dat in folosinta un corp de scoala cu 8 sali de clasa, internat cu 296 locuri, cantina cu 200 locuri, un atelier scoala si o spalatorie mecanica. In 1980 s-au construit un al doilea corp de scoala cu 12 sali de clasa, o noua cladire pentru internat (544 m2 - transformata ulterior in corp de scoala cu sali de clasa si cabinete tehnice) si o sala de sport (665m2). In perioada 2000 - 2004 acestui patrimoniu i s-a adaugat cladirea fostei scoli nr. 13 Buzau, aflata pe aceeasi strada cu grupul nostru scolar, care a fost atribuita unitatii noastre prin comasare, iar de la 1 septembrie 2004 a fost preluata de Consiliul Judetean.

      In ceea ce priveste specializarile, incepand cu anul scolar 1974 - 1976 s-au infiintat primele clase de liceu, sub denumirea "Liceul Mecanic nr. 3 Buzau", care in 1976 si-a schimbat denumirea in "Liceul industrial nr. 6 Buzau", iar in 1990 in "Grupul Scolar Industrial Transporturi C.F. Buzau". Incepand cu septembrie 2012, odata cu schimbarea denumirilor mai multor scoli, scoala noastra functioneaza sub titulatura de "Liceu Tehnologic HERNI COANDA Buzau".

      Meseriile pentru care s-au pregatit elevii unitatii noastre au fost si raman variate, cu preponderenta in domeniul transporturilor feroviare, atat la clasele de ucenici, de liceu (zi sau seral), scoala profesionala de 2, 3 sau 4 ani, iar mai nou, scoala de arte si meserii:

Electromecanic vagoane locomotive I.F.T.E. telecomenzi feroviare telecomunicatii feroviare utilaje terasamente si cale cai ferate reparatii vagoane reparatii locomotive reparatii vagoane reparatii locomotive material rulant trafic feroviar utilaje terasamente si cale montator I.F.T.E. montator telecomenzi feroviare, etc.

 

      Incepand cu anul scolar 1994 - 1995 specialitatile unitatii noastre s-au diversificat si cu specializarile:

matematica - informatica

tehnician operator tehnica de calcul

tehnician operator procesare text / imagine

tehnician in automatizari

tehnician in instalatii electrice

tehnician mecatronist

tehnician desenator pentru constructii si instalatii

profil auto (scoala de arte si meserii, liceu)

      Subliniem ca scoala noastra a reprezentat si reprezinta inca, forta de munca angajata in unitatile C.F.R. din judetul Buzau, dar si din judetele Vrancea si Bacau, pentru care am scolarizat un numar foarte mare de elevi, astazi angajati si totodata parinti ai elevilor nostri.

 

 

În prezent (an şcolar 2014-2015), formele de învăţământ sunt:

·         grădiniţă

·         învăţământ secundar superior (liceal – clasele IX-XII, zi şi seral)

·         învăţământ profesional

·         învăţământ pentru adulţi (ADS si SPP).